اپلیکیشن موبایل (یا اپلیکیشن موبایل) یک برنامه نرم افزاری است که به طور خاص برای استفاده در دستگاه های محاسباتی کوچک و بی سیم، مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها، به جای رایانه های رومیزی یا لپ تاپ توسعه یافته است.
اپلیکیشن موبایل، که بیشتر به عنوان اپلیکیشن شناخته می شود، نوعی نرم افزار کاربردی است که برای اجرا بر روی یک دستگاه تلفن همراه، مانند گوشی هوشمند یا تبلتها طراحی شده است. برنامه های تلفن همراه اغلب برای ارائه خدمات مشابه به کاربران در رایانه های شخصی خدمت می کنند.
گاهی اوقات برنامه های تلفن همراه بر اساس اینکه برنامه های مبتنی بر وب یا بومی هستند، که به طور خاص برای یک پلتفرم خاص ایجاد شده اند، دسته بندی می شوند. دسته سوم، برنامه های ترکیبی، عناصر برنامه های بومی و وب را ترکیب می کند.
در عصر دیجیتال امروزی، اپلیکیشن های موبایل بخشی ضروری از زندگی روزمره اکثر مردم هستند. از شبکه های اجتماعی و سرگرمی گرفته تا بهره وری و کسب و کار، اپلیکیشن های موبایل نقشی حیاتی در نحوه تعامل ما با فناوری دارند.
برنامه های موبایل با استفاده از زبان های برنامه نویسی و فریم ورک های مختلف ساخته می شوند و می توان آنها را از فروشگاه های برنامه مانند Apple App Store یا Google Play دانلود و نصب کرد.
برنامه های تلفن همراه برای ارائه طیف گسترده ای از عملکردها و خدمات و با در نظر گرفتن خواسته ها، محدودیت ها و قابلیت های دستگاه هایی که برای آنها ساخته شده اند، طراحی شده اند. به عنوان مثال، یک برنامه بازی ممکن است از شتاب سنج آیفون استفاده کند.
نمونه های دیگر عبارتند از بازی ها، پلتفرم های رسانه های اجتماعی، مشتریان ایمیل و برنامه های بانکی. همچنین میتوان از آنها برای دسترسی به اطلاعات، مانند اخبار و بهروزرسانیهای آبوهوا، و انجام کارهایی مانند خرید آنلاین و رزرو سفر استفاده کرد.
برنامه های موبایل برای اجرا بر روی سیستم عامل های موبایل خاص مانند iOS، اندروید و ویندوز فون طراحی شده اند. هنگامی که یک برنامه تلفن همراه دانلود و بر روی دستگاهی نصب می شود، در حافظه دستگاه ذخیره می شود و با استفاده از سیستم عامل دستگاه راه اندازی می شود.
هنگامی که کاربر یک برنامه تلفن همراه را باز می کند، برنامه با سیستم عامل دستگاه و سایر اجزای نرم افزار داخلی برای دسترسی به سخت افزار و خدمات دستگاه مانند دوربین، GPS و اتصال اینترنت ارتباط برقرار می کند. سپس برنامه از این اطلاعات برای ارائه عملکردها و خدمات خاص خود به کاربر استفاده می کند.
استفاده از اپلیکیشن های موبایل مزایای زیادی دارد که عبارتند از:
راحتی
برنامه های تلفن همراه را می توان دانلود و بر روی دستگاه نصب کرد و به کاربران این امکان را می دهد که در هر زمان و از هر مکان به عملکردها و خدمات برنامه دسترسی داشته باشند.
شخصی سازی
برنامه های موبایل را می توان برای رفع نیازهای خاص کاربران شخصی سازی کرد و تجربه ای شخصی سازی شده را ارائه کرد.
دسترسی آفلاین
بسیاری از برنامه های تلفن همراه را می توان به صورت آفلاین استفاده کرد و دسترسی به اطلاعات و ویژگی های مهم را حتی زمانی که اتصال به اینترنت در دسترس نیست، فراهم می کند.
اعلان های فوری
برنامههای موبایل میتوانند اعلانهای فوری را برای کاربران ارسال کنند و بهروزرسانیهای بیدرنگ درباره اطلاعات و رویدادهای مهم ارائه کنند.
با این حال، برخی از معایب و ملاحظات وجود دارد که باید هنگام استفاده از برنامه های تلفن همراه در نظر داشت. این شامل موارد زیر است:
عملکرد محدود
برنامههای تلفن همراه برای ارائه عملکردها و خدمات خاصی طراحی شدهاند و ممکن است نتوانند عملکردی مشابه یک برنامه دسکتاپ ارائه دهند.
سازگاری محدود
برنامه های موبایل برای اجرا در سیستم عامل های خاص تلفن همراه طراحی شده اند و ممکن است با همه دستگاه ها سازگار نباشند.
نگرانی های امنیتی
برنامههای تلفن همراه میتوانند به اطلاعات حساس روی یک دستگاه دسترسی داشته باشند و ممکن است سطح امنیتی یک برنامه دسکتاپ را نداشته باشند.
قابلیت به روز رسانی محدود
ممکن است برخی از برنامههای تلفن همراه بهراحتی بهروزرسانی نشوند و کاربران برای دسترسی به آخرین ویژگیها و رفع اشکالها، نیاز به دانلود نسخه جدید برنامه داشته باشند.
در حالی که برنامههای موبایل راحتی، شخصیسازی و دسترسی آفلاین را ارائه میدهند، از نظر عملکرد، سازگاری، امنیت و قابلیت بهروزرسانی نیز محدودیتهایی دارند.
خریداران نرم افزارهای تجاری باید مزایا و معایب برنامه های تلفن همراه را هنگام تصمیم گیری در مورد روش توزیع نرم افزار خود در نظر بگیرند.
با ادامه رشد بازار تلفن همراه، اپلیکیشنهای تلفن همراه به روشی فزاینده محبوب برای تجارت با مشتریان و کارمندان تبدیل میشوند و راهی راحت، شخصی و ایمن برای دسترسی به اطلاعات مهم و انجام وظایف در حال حرکت فراهم میکنند.
امروزه مردم در سراسر جهان در مقایسه با گشت و گذار در اینترنت، 90 درصد از زمان خود را صرف برنامه های کاربردی می کنند. چه برای پیامرسانی، ارسال عکس یا بازی، عصر دیجیتال کنونی که در آن زندگی میکنیم افراد بیشتری را به طور مداوم از برنامهها استفاده میکنند. بنابراین، برای کسبوکارها داشتن یک استراتژی موبایل ضروری است، زیرا یک اپلیکیشن موبایل به آنها کمک میکند تا به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنند، استراتژیهای بازاریابی خود را بهبود بخشند، ارزشی برای مشتریان خود فراهم کنند، آگاهی از برندشان را افزایش دهند، تعامل و وفاداری مشتری را افزایش دهند و حتی رقابتیتر ایجاد کنند.
اما چگونه می توانید یک اپلیکیشن عالی برای کسب و کار خود طراحی کنید؟ در این مقاله، نحوه طراحی یک اپلیکیشن را در ده مرحله بررسی خواهیم کرد که برای انتقال یک اپلیکیشن از مرحله ایده به یک اپلیکیشن زنده در فروشگاه های اپلیکیشن، مورد نیاز است. حالا، بیایید داخل شیرجه بزنیم.
۱- تنظیم دامنه
دامنه به چه معناست؟ این به آنچه شما باید انجام دهید، آنچه می خواهید از برنامه به دست آورید، و اینکه چقدر باید بزرگ/کوچک باشد اشاره دارد. قبل از شروع طراحی خود، باید تمام این سوالات زیر را از خود بپرسید:
اگر بتوانید به همه این سوالات به وضوح پاسخ دهید، دامنه شما می تواند به درستی تنظیم شود، سپس طراحی و جریان برنامه آماده می شود.
۲. تحقیقات کاربر و بازار را انجام دهید
پس از تنظیم دامنه، باید مدتی را صرف تحقیق در مورد بازار ویژه برنامه خود کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد کاربران و رقبای خود بدانید. به منظور درک بهتر کاربران و بازار خود، می توانید استراتژی های زیر را در نظر بگیرید: تعریف مخاطب هدف، انجام تجزیه و تحلیل رقبا، انجام تجزیه و تحلیل SWOT، تنظیم زمین و ایجاد یک طرح تجاری. با انجام تحقیقات کاربر و بازار، میتوانید ایدههای بهتری در مورد آنچه که رقبای شما از دست دادهاند و آنچه میتوانید در ایده خود بگنجانید داشته باشید.
۳. سند الزامات محصول خود را بنویسید (PRD)
requirements document (PRD) یک سند زنده است که همه اعضای تیم طراحی شما در طول فرآیند توسعه به آن کمک می کنند و به آن ارجاع می دهند. برای به دست آوردن بهترین نتایج، PRD شما باید شامل عناصر کلیدی زیر باشد:
ویژگی های محصول، اهداف، پیشینه و مفروضات، داستان های کاربر، طراحی و تعاملات کاربر و مشکلاتی که باید حل شوند. به عنوان مدیران محصول، نوشتن یک RPD خوب باید دارای مهارت باشد. می توانید نحوه نوشتن یک سند الزامات محصول خوب را بررسی کنید تا راهنمایی هایی در مورد نحوه نوشتن یک سند الزامات محصول خوب دریافت کنید.
علاوه بر این، اگر از Mockplus استفاده میکنید، پلتفرمی که کل گردش کار محصول شما را به هم متصل میکند، میتوانید از یکی از بسیاری از ویژگیهای منحصربهفرد آن استفاده کنید - نوشتن PRD خود به صورت آنلاین. همچنین دارای تعدادی ویژگی است که می تواند به شما کمک کند اسناد محصول را سریعتر و آسان تر بنویسید.
۴. یک Wireframe UX ایجاد کنید
به طور کلی، Wireframe اساساً یک طرح کلی از برنامه تلفن همراه شما است. هدف وایرفریم این است که به سادگی ویژگیهای برنامه و طرحبندی طرحها را نشان دهد. می توان آن را بر روی یک تکه کاغذ، تخته سفید، دستمال یا با استفاده از یک ابزار قاب دیجیتالی ایجاد کرد. لازم نیست نگران عناصر طراحی اپلیکیشن در یک وایرفریم باشید. نیازی به نشان دادن رابطه یک به یک از نحوه ظاهر برنامه نهایی نیست. در عوض، این در مورد ارائه گردش کار و ساختار کلی برنامه شما است. اگر از Mockplus برای ایجاد وایرفریمهای خود استفاده میکنید، میتوانید با کلیک کردن روی صفحههایی که برنامهریزی کردهاید، آنچه ایجاد کردهاید را آزمایش کنید و به شما کمک میکند تا بررسی کنید که آیا پیمایشی که تنظیم کردهاید منطقی است یا خیر.
۵. یک نمونه اولیه قابل کلیک ایجاد کنید
پس از اتمام وایرفریم های خود، داشتن نمونه اولیه برای شما آسان است. داشتن یک نمونه اولیه قابل کلیک در فرآیند طراحی اپلیکیشن از اهمیت بالایی برخوردار است. این به عنوان یک نمونه تعاملی اولیه از ایده قبل از تبدیل شدن به یک محصول کامل در نظر گرفته می شود و به عنوان پلی بین مرحله طراحی و محصول نهایی عمل می کند. یک نمونه اولیه قابل کلیک نه تنها برای صاحبان محصول مهم است، بلکه برای مشتریان یا ذینفعانی که باید تصمیماتی مانند تایید طرح، طرح و عملکرد قبل از اجرا اتخاذ کنند نیز مهم است. در یک کلام، داشتن یک نمونه اولیه قابل کلیک کمک می کند تا تلاش های تلف شده برای عملکرد ناخواسته در مراحل اولیه به حداقل برسد و در عین حال به حداکثر کارایی و کیفیت برسد.
۶. طراحی رابط کاربری ایجاد کنید
به زبان ساده، رابط کاربری (UI) هر چیزی است که کاربر ممکن است برای استفاده از یک محصول یا خدمات دیجیتال با آن تعامل داشته باشد. طراحی رابط کاربری متفاوت از وایرفریم و نمونه سازی UX است، زیرا قالب بندی UX و نمونه سازی به نحوه عملکرد برنامه مربوط می شود در حالی که طراحی رابط کاربری مربوط به ظاهر برنامه است. بعد از اینکه وایرفریم خود را تست و بهینه سازی کردید و سپس نمونه های اولیه آزمایش و نهایی شدند، زمان آن رسیده است که طراحی رابط کاربری ایجاد کنید. در این مورد، باید با نمایش بصری مفاهیم، طرحهای رنگی، فونتها، اشکال، دکمهها، اندازه فونت، تصاویر، فرمها، تصاویر، انیمیشنها و غیره سر و کار داشته باشید. برای کاربران شما برای به دست آوردن بهترین نتایج، میتوانید این اصول را در نظر داشته باشید: کاربر را در مرکز قرار دهید، برای شفافیت تلاش کنید، اقدامات و مراحل روی هر صفحه را به حداقل برسانید، طراحی خود را ساده و ثابت نگه دارید.
۷. برای طراحی UI خود تعامل اضافه کنید
طبق تعریف، انیمیشن UI فرآیند اضافه کردن حرکت به عناصر UI شما به منظور افزایش تعامل یک محصول است. پس از اتمام طراحی UI خود، باید طرح خود را متحرک کنید تا آن را در زمان واقعی آزمایش کنید. اگر از ابزارهای طراحی مانند Adobe XD، Figma یا Photoshop استفاده می کنید، می توانید طرح خود را در Mockplus آپلود کنید تا تعاملاتی را برای آن اضافه کنید. با انجام این کار، ذینفعان و توسعه دهندگان درک واضح تری از طراحی شما به دست می آورند و در مورد جریان طراحی شما بهتر می دانند، که باعث ایجاد سوء تفاهم بین طراحان و توسعه دهندگان می شود. بیشتر از آن، Mockplus به طور خودکار مشخصات لایههای طراحی شما را تولید میکند و به شما کمک میکند طرح خود را به راحتی به توسعهدهندگان جلویی بسپارید.
۸. برنامه خود را توسعه دهید
به طور کلی، توسعه یک برنامه به دو فرآیند مجزا تقسیم می شود: توسعه back end و توسعه front end. توسعه برنامه Back End به آنچه در پشت صحنه می گذرد اشاره دارد و قسمت جلویی بخشی از برنامه است که کاربر می تواند ببیند و با آن تعامل داشته باشد. ما قبلاً می دانیم که برنامه های iOS با Swift یا Objective C نوشته می شوند در حالی که برنامه های Android با جاوا نوشته می شوند. برای این مرحله، بسته به انتخاب شما، اپلیکیشن شما می تواند برای اندروید یا iOS توسعه یابد. بهتر است ابتدا برنامه را برای یک پلتفرم ایجاد کنید، زیرا برای توسعه یک برنامه برای یک پلتفرم از یک متخصص ده ها هزار دلار هزینه دارد. با این حال، اگر توسعهدهندگان از فریمورکهایی مانند React Native یا Flutter استفاده میکنند، فقط باید یک پایه کد بنویسند و آن را به Objective C و Java صادر کنند که به صرفهجویی در زمان و تلاش بسیار کمک میکند.
۹. اپلیکیشن خود را تست کنید
قبل از انتشار، باید برنامههای خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که ویژگیها و عملکردها به درستی کار میکنند. پس از تمام مراحل بالا، اکنون یک برنامه کاملاً کارآمد برای آزمایش دارید. در این مرحله، باید تمام جنبه های برنامه خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند و از نظر بصری جذاب است. راههای زیادی برای آزمایش برنامه شما وجود دارد، اما آزمایش بتا و تست پذیرش کاربر (UAT) برخی از مراحل آزمایشی نهایی در یک پروژه هستند که به موجب آن مشتری تأیید میکند که برنامه نیازهای آنها را برآورده میکند. اما با انجام این دو نوع آزمایش، می توانید بازخورد نهایی را از کاربران واقعی قبل از تصمیم گیری در مورد نتیجه نهایی خود جمع آوری کنید. علاوه بر این، میتوانید از اعضای تیم خود مانند یک طراح یا توسعهدهنده بازخورد جمعآوری کنید، فقط انتقاد سازنده آنها را بپذیرید و آنها را برای انجام تنظیمات نهایی نسبت به محصول تکمیلشده قرار دهید.
۱۰. برنامه خود را آزاد کنید
بالاخره پس از گذراندن آزمایشات، برنامه شما را منتشر می کند. متداولترین فروشگاههای برنامه برای ارسال برنامهتان، فروشگاه برنامه iTunes برای برنامههای iOS و فروشگاه Google Play برای برنامههای اندروید هستند. برای برنامههای اندروید، میتوانید به سادگی فایل برنامه خود را در فروشگاه Google Play آپلود کنید (مانند نسخه بتا) و سپس مردم میتوانند فوراً برنامه شما را دانلود کرده و از آن استفاده کنند. این به این دلیل است که اندروید قبل از راه اندازی برنامه خود نیازی به بررسی ندارد. اما برای برنامههای iOS، بررسیهای رسمی برای همه برنامهها وجود دارد تا تأیید کند که دستورالعملهای توسعهدهنده اپل را قبل از تأیید آنها برای انتشار در اپ استور رعایت میکنند. وقتی به این مرحله رسیدید، راهنمای ما را در مورد نحوه ارسال برنامه خود به اپ استور بررسی کنید. هرگز فراموش نکنید که برنامه خود را برای بهبود تجربه کاربری بهبود و به روز کنید.
نتیجهگیری
بنابراین به این ترتیب شما یک برنامه را می سازید، که شامل تمام مراحل مربوط به طراحی، توسعه و انتشار یک برنامه است. هر مرحله از فرآیند نیاز به مهارت و تجربه بسیار خاص و تخصصی دارد. این مراحل یکتا نیستند، اما می توانند دستورالعملی برای ساختن اپلیکیشن شما به موثرترین روش بر اساس تجربه شخصی من باشند. با این حال، ساختن یک اپلیکیشن موبایل آسانترین بخش است و جذب مشتری همان جایی است که چالش نهفته است. برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.