اگر می خواهید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید، این راهنما برای شما مناسب است.
به عنوان یک آکادمی و آژانس آموزش بازاریابی دیجیتال، ما می دانیم که درک بازاریابی دیجیتال چیست و چگونه کار می کند برای مبتدیان چقدر دشوار است.
به همین دلیل است که ما این راهنما را ایجاد کردیم تا به شما کمک کنیم اصول بازاریابی دیجیتال را بیاموزید و در مورد نحوه شروع استفاده از بازاریابی دیجیتال برای تبلیغ کسب و کار یا وب سایت خود به صورت آنلاین راهنمایی دریافت کنید.
راهنمای دیجیتال مارکتینگ توسط یک بازاریاب و مربی مجرب دیجیتال تهیه شده است و نه تنها بخش تئوری بازاریابی آنلاین را به شما آموزش می دهد، بلکه نحوه استفاده عملی از آن و گرفتن نتایج قابل اندازه گیری واقعی را به شما آموزش می دهد.
بیایید با یک تعریف سریع از آنچه در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می کنیم، شروع کنیم.
به زبان ساده، بازاریابی دیجیتال نوعی بازاریابی برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات در اینترنت است.
این شامل استفاده از کانال های دیجیتالی مختلف مانند موتورهای جستجو، شبکه های رسانه های اجتماعی و ایمیل برای دسترسی و تعامل با مخاطبان هدف شما است.
راهنمای زیر را بخوانید تا تعریف دقیق تری از بازاریابی دیجیتال داشته باشید.
اگر اکنون شروع می کنید، توصیه می شود فصل ها را به ترتیب مشخص شده در اینجا دنبال کنید و از منابع اضافی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع خاص استفاده کنید.
۱-چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟
۲-بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کند؟
۳-انواع بازاریابی دیجیتال
۴-چگونه بازاریابی دیجیتال را شروع کنیم؟
۵-استراتژی بازاریابی دیجیتال
۶-منابع اضافی بازاریابی دیجیتال
قبل از اینکه به جزئیات بازاریابی دیجیتال بپردازیم، بیایید نگاهی دقیقتر به مهمترین مزایای بازاریابی دیجیتال بیندازیم.
بازاریابی دیجیتال میتواند به کسبوکارها کمک کند تا به مخاطبان آنلاین بیشتری دست یابند و دید را بهطور مقرونبهصرفهتری نسبت به روشهای بازاریابی سنتی افزایش دهند.
این یک راه عالی برای بهبود تعامل و وفاداری مشتری است. کسب و کارها می توانند با ارائه محتوای شخصی و پیام های هدفمند به مشتریان، روابط قوی تری با مخاطبان خود ایجاد کنند.
بازاریابی دیجیتال | در مقایسه با | بازاریابی سنتی |
---|---|---|
مقرون به صرفه | گران | |
تعداد زیادی مخاطب | مخاطب محدود | |
تنوع منابع | نرخ منابع پایین | |
نتایج قابل اندازه گیری | نتایجی که قابل اندازه گیری نیست | |
ارتباط فوری | ارتباط با تاخیر |
و با انعطافپذیری بازاریابی دیجیتال، کسبوکارها میتوانند به سرعت با شرایط متغیر بازار یا نیازهای مشتری سازگار شوند و به آنها مزیت رقابتی در صنعت خود بدهند. با ابزارها و استراتژیهای مناسب، بازاریابی دیجیتال به کسبوکارها اجازه میدهد تا با مشتریان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و دامنه دسترسی خود را فراتر از بازار محلی خود گسترش دهند.
بازاریابی دیجیتال امروزه تنها راه برای رشد یک تجارت از طریق ارتباط با مشتریان بالقوه در مکان هایی است که بیشتر وقت خود را در آن سپری می کنند. راهنمای زیر را بخوانید تا بیشتر در مورد اینکه چگونه بازاریابی دیجیتال می تواند به کسب و کار شما کمک کند، بیاموزید.
بازاریابی دیجیتال با ایجاد کمپین هایی کار می کند که هدف خاصی دارند. این می تواند برای افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک بیشتر به وب سایت، فروش بیشتر، جذب فالوورهای بیشتر در رسانه های اجتماعی، دریافت لایک بیشتر و غیره باشد.
در اینجا مروری کوتاه بر مراحل مربوط به راه اندازی کمپین بازاریابی دیجیتال است:
چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ راه اندازی کنیم؟
همانطور که در بالا توضیح داده شد، دیجیتال مارکتینگ یک رشته نیست، بلکه ترکیبی از انواع بازاریابی دیجیتال است که در کمپین ها برای دستیابی به اهداف خاص با هم کار می کنند.
در اینجا مروری بر مهمترین انواع دیجیتال مارکتینگ و نحوه استفاده از آنها است.
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
سئو به شما کمک می کند تا وب سایت و محتوای خود را برای رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بهینه کنید. این به شما فرصتی عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود در حین جستجوی اطلاعات، محصولات و خدمات مرتبط با پیشنهادات خود می دهد.
سئو را می توان در یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای هدایت ترافیک ارگانیک به وب سایت شما، افزایش تبدیل و آگاهی از برند استفاده کرد.
راهنمای سئو ما همه چیزهایی را که برای شروع کار با سئو نیاز دارید را دارد. مفاهیم اولیه و پیشرفته SEO را پوشش می دهد.
بازاریابی PPC (پرداخت به ازای هر کلیک).
بازاریابی PPC یا Pay-Per-Click یک تکنیک بازاریابی برای نمایش تبلیغات پرداختی به مخاطبان هدف شما در موتورهای جستجو، پلتفرم های رسانه های اجتماعی یا سایر وب سایت ها است.
از مزایای بازاریابی PPC می توان به نتایج سریع، افزایش نمایش نام تجاری و هدف گذاری دقیق اشاره کرد.
PPC می تواند در یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای هدایت ترافیک به وب سایت شما، ایجاد سرنخ و افزایش فروش استفاده شود. یک راه خوب برای شروع بازاریابی PPC این است که یاد بگیرید Google Ads چگونه کار می کند، که محبوب ترین پلت فرم PPC است. با Google Ads می توانید تبلیغات خود را به افرادی که در گوگل، یوتیوب، جیمیل، سایر محصولات گوگل (مانند Google Maps) و وب سایت های شرکت کننده در برنامه Google Adsense جستجو می کنند، نشان دهید.
راهنمای گام به گام ما را در زیر بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه شروع کار با Google Ads کسب کنید.
راهنمای بازاریابی PPC برای مبتدیان
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند، آموزنده و جذاب با مخاطبان هدف شماست. بازاریابی محتوا را می توان در یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای آموزش و تعامل با مخاطبان هدف خود، ایجاد اعتماد و تثبیت نام تجاری شما به عنوان یک مرجع در صنعت استفاده کرد. راهنمای زیر را بخوانید تا درباره بازاریابی محتوا و نحوه استفاده از آن برای تقویت کمپین های بازاریابی دیجیتال خود با محتوای با کیفیت خوب بیشتر بدانید.
راهنمای بازاریابی PPC برای مبتدیان
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ است. این فرآیند تبلیغ برند، محصولات یا خدمات شما در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، تیک تاک، توییتر و لینکدین است. بازاریابی رسانه های اجتماعی را می توان در یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای ارتباط با مخاطبان هدف خود، ایجاد جامعه ای پیرامون برند شما و افزایش ترافیک وب سایت استفاده کرد. برای شروع بازاریابی شبکه های اجتماعی روی لینک زیر کلیک کنید.
راهنمای بازاریابی رسانه های اجتماعی
بازاریابی فیس بوک
فیس بوک پادشاه شبکه های اجتماعی است و تقریباً 3 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. از منظر بازاریابی، این کانال به یک کانال بسیار مهم تبدیل شده است و بنابراین سزاوار توجه ویژه است. با بازاریابی فیس بوک، یاد خواهید گرفت که چگونه از پلت فرم تبلیغاتی فیس بوک برای دستیابی به مخاطبان هدف خود با تبلیغات متناسب با علایق و رفتار آنها استفاده کنید. از مزایای بازاریابی فیسبوک می توان به هدف گیری دقیق، نرخ تعامل بالا و نتایج قابل اندازه گیری اشاره کرد. بازاریابی فیس بوک را می توان در یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای افزایش ترافیک وب سایت، تولید سرنخ و افزایش فروش استفاده کرد. راهنمای بازاریابی فیس بوک ما برای مبتدیان ساخته شده است و گام به گام نحوه شروع تبلیغات محصولات یا خدمات خود را در فیس بوک به شما نشان می دهد.
بازاریابی ایمیلی
با وجود تسلط شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از موثرترین کانال ها برای فروش آنلاین است. هنگامی که با دقت برنامه ریزی شده و با هدف عدم پوشش افراد با پیام های ایمیل ناخواسته، از بازاریابی ایمیلی می توان در یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای پرورش سرنخ ها، ترویج محصولات و بهبود حفظ مشتری استفاده کرد. برای شروع بازاریابی ایمیلی، از راهنمای مبتدیان ما استفاده کنید.
بازاریابی تجارت الکترونیک
اگرچه همه انواع بازاریابی دیجیتال را می توان برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات آنلاین استفاده کرد، اما وقتی صحبت از راه اندازی یک فروشگاه آنلاین می شود، موارد خاصی وجود دارد که برای بهترین نتایج ممکن باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. این همان چیزی است که بازاریابی تجارت الکترونیک در مورد آن است. با یک استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک که به خوبی ساخته شده است، می توانید دید فروشگاه خود را افزایش دهید و تجربه بهتری برای مشتری ارائه دهید که منجر به ترافیک و فروش بیشتر می شود. راهنمای ما در زیر به شما کمک می کند تا بازاریابی تجارت الکترونیک و نحوه عملکرد آن را درک کنید.
راهنمای بازاریابی تجارت الکترونیک
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته به دو صورت می تواند در کمپین دیجیتال مارکتینگ استفاده شود. اولین راه شراکت با سایر مشاغل یا افراد برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما در ازای دریافت کمیسیون است. این عملاً به معنای فروش بیشتر محصولات شما و در معرض دید بیشتر برند شماست. راه دوم فروش محصولات سایر مشاغل از طریق وب سایت شما و دریافت پورسانت برای هر فروش است. به عبارت دیگر، می توانید از ترافیک و اعتماد کاربران خود برای کسب درآمد از فروش محصولات دیگر استفاده کنید. برای مثالهای عملی از نحوه عملکرد بازاریابی وابسته و دستورالعملهای نحوه شروع، از راهنمای جامع وابسته ما دیدن کنید.
بازاریابی یوتیوب
یوتیوب دومین موتور جستجوی محبوب در جهان است. روزانه میلیاردها نفر از یوتیوب برای یادگیری چیزی یا تماشای کانال های یوتیوب مورد علاقه خود استفاده می کنند. بازاریابی YouTube شما را در استفاده از محتوای ویدیویی برای دسترسی و تعامل با کاربران YouTube راهنمایی می کند. برای شروع بازاریابی یوتیوب، باید یک استراتژی بازاریابی ویدیویی طراحی کنید، و این دقیقاً همان چیزی است که در راهنمای زیر خواهید آموخت.
برای مبتدیان، پیروی از یک رویکرد یادگیری ساختاریافته سریعترین راه برای ورود به بازاریابی دیجیتال است. اگر چیزی ندانید و سعی کنید بدون برنامه یاد بگیرید چگونه کار می کند، گم خواهید شد و دلسرد خواهید شد.
فرآیند یادگیری شامل چهار مرحله است. اولین مورد یادگیری تئوری دیجیتال مارکتینگ است. راهنماهای دیجیتال مارکتینگ مانند این برای مبتدیان عالی هستند.
سپس میتوانید وارد دورهای شوید تا بر مفاهیم پیشرفته تسلط پیدا کنید و دیدگاهی جامع از نحوه عملکرد بازاریابی دیجیتال داشته باشید. برخی از دوره ها دارای آزمون ها و آزمون هایی هستند که دانش خود را آزمایش می کنید و اطمینان حاصل می کنید که تئوری را به خوبی درک می کنید.
مرحله سوم کسب تجربه عملی است. شما می توانید با کار بر روی ویژگی های وب خود (وب سایت، حساب های رسانه های اجتماعی و غیره) به این مهم دست یابید. اگر وبسایتی ندارید، راهاندازی کنید و سعی کنید آن را در رتبههای برتر گوگل برای کلمات کلیدی هدف خود قرار دهید. یک کانال رسانه اجتماعی (در پلتفرم مورد علاقه خود) ایجاد کنید و روی افزایش فالوورها و در معرض دید قرار گرفتن خود کار کنید.
آخرین مرحله کسب تجربه کاری واقعی با پیوستن به یک تیم بازاریابی دیجیتال است. صدها شغل در سطح مبتدی بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می توانید برای آنها درخواست دهید و درک درستی از نحوه عملکرد بازاریابی دیجیتال در سناریوهای واقعی داشته باشید.
تبدیل شدن از مبتدی به حرفه ای زمان می برد و به تلاش زیادی نیاز دارد، اما هیچ چیز شما را از ورود به این صنعت هیجان انگیز باز نمی دارد.
شما حتی به مدرک یا تجربه قبلی نیاز ندارید. راهنماهای ما در زیر شما را گام به گام از طریق این فرآیند راهنمایی می کنند.
چگونه دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم
دوره های آنلاین دیجیتال مارکتینگ
استراتژی بازاریابی دیجیتال مانند یک نقشه راه است که به کسب و کارها کمک می کند تا به مشتریان خود به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنند. این طرحی است که مراحلی را که یک کسبوکار میتواند برای ارتباط با افرادی که از اینترنت استفاده میکنند انجام دهد، بیان میکند.
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ضروری است زیرا تضمین می کند که یک کسب و کار از ابزارها و تکنیک های مناسب برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند. فردی که مسئول ایجاد و اجرای این استراتژی است، مدیر بازاریابی دیجیتال نام دارد.
مدیر بازاریابی دیجیتال با تیم خود کار می کند تا اطمینان حاصل کند که هر کاری که آنلاین انجام می دهد با برنامه مطابقت دارد و به کسب و کار کمک می کند تا به اهداف خود برسد.
مثال استراتژی بازاریابی دیجیتال
برای کمک به درک اینکه چگونه کسب و کارها می توانند از بازاریابی دیجیتال بهره ببرند، بیایید ببینیم چگونه یک فروشگاه آنلاین فروش جواهرات دست ساز می تواند مشتریان علاقه مند به محصولات منحصر به فرد و زیبای خود را پیدا کند.
در اینجا یک مثال از یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی است که آنها می توانند استفاده کنند:
ایجاد یک وب سایت:
اولین قدم این است که یک وب سایت ایجاد کنید تا محصولات خود را به نمایش بگذارد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها را برای مشتریان بالقوه آسان کنید. وب سایت باید سازگار با موبایل، سریع، دارای تصاویر واضح از محصول، توضیحات کافی محصول و فرآیند پرداخت آسان باشد.
یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید:
قدم دومی که آنها می توانند بردارند ایجاد پست های وبلاگ، پست های رسانه های اجتماعی و سایر محتوای مرتبط با جواهرات (مانند اینفوگرافیک های زیبا) است. آنها می توانند برای نمایش محصولات خود محتوا ایجاد کنند و اطلاعات مفیدی در مورد جواهرات ارائه دهند.
به عنوان مثال، پست های وبلاگ در مورد انتخاب بهترین فلز برای انگشتر یا وبلاگ هایی در مورد بهترین روش ها برای تمیز کردن جواهرات دست ساز. اهداف کلی عبارتند از:
محتوایی ایجاد کنید که بتواند به جذب مشتریان بالقوه علاقه مند به موضوعات مشابه کمک کند.
کسب و کار را به عنوان یک مرجع در تجارت جواهرات دست ساز ایجاد کنید.
راه اندازی یک کمپین سئو:
گام سوم استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجو است. این کسب و کار می تواند وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کند، به طوری که وقتی افراد کلمات کلیدی مرتبط با جواهرات خود را جستجو می کنند، در نتایج جستجو بالا ظاهر شوند. این یک روند آسان نیست. زمان و کار زیادی را می طلبد، اما بهترین راه برای رشد یک کسب و کار آنلاین در دراز مدت است.
وقتی موفق می شوید برای کلمات کلیدی ترجیحی خود به جایگاه های برتر گوگل برسید، با پایین نگه داشتن هزینه های تبلیغاتی خود شروع به فروش خواهید کرد، ترکیبی که می تواند یک تجارت سودآور با تمام مزایای اضافی ایجاد کند.
یک کمپین تبلیغاتی گوگل راه اندازی کنید:
مرحله بعدی اجرای تبلیغات پولی در گوگل است، در حالی که منتظر کارکرد سئو هستید. این کسبوکار میتواند تبلیغات هدفمند را در جستجوی Google، سایر محصولات Google (مانند Gmail و Google Discover) و وبسایتهای شخص ثالث اجرا کند تا مشتریان بالقوه علاقهمند به محصولات خود را جذب کند.
با ایجاد تبلیغات محصول جذاب، این شرکت می تواند محصولات خود را با هدف قرار دادن افراد بر اساس آنچه در گوگل جستجو می کنند و وب سایت هایی که بازدید می کنند نشان دهد.
محصولات را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید:
به موازات Google Ads، کسب و کار می تواند حساب های رسانه های اجتماعی ایجاد کند و تصاویر و توضیحاتی از جواهرات خود ارسال کند. آنها همچنین می توانند از تبلیغات رسانه های اجتماعی برای هدف قرار دادن جمعیت و علایق خاص استفاده کنند.
کمپین های بازاریابی ایمیلی:
زمانی که مخاطبان و ترافیک آنها افزایش می یابد، می توانند شروع به جمع آوری آدرس های ایمیل از مشتریان بالقوه کنند و کمپین های ایمیل هدفمند را با پیشنهادات و تخفیف های ویژه برای کمک به تبدیل به آنها ارسال کنند.
سرمایه گذاری در بازاریابی ویدئویی:
به عنوان یک مرحله اضافی، و از آنجایی که محصولات آنها بصری هستند، می توانند ویدیوهایی ایجاد کنند که جواهرات خود و نحوه ساخت آنها را به نمایش بگذارند. این ویدیوها را می توان در رسانه های اجتماعی و وب سایت کسب و کار به اشتراک گذاشت تا مشتریان بالقوه را جذب کند.
آنچه در بالا خواندید یک مثال ساده از این است که چگونه یک کسبوکار میتواند از تکنیکهای مختلف بازاریابی دیجیتال برای افزایش دید آنلاین خود و جلب توجه بیشتر محصولات خود استفاده کند.
برای مثال های بیشتر و دستورالعمل های گام به گام، راهنماهای استراتژی زیر را بخوانید.
از منابع زیر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.
چگونه یک متخصص دیجیتال مارکتینگ شویم
مسئولیت های مدیر بازاریابی دیجیتال
چگونه یک حرفه بازاریابی دیجیتال را شروع کنیم